فهرست مقالات
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - تحلیل عاملهای تأثیرگذار بر شکلگیری برند گردشگری روستایی شهرستان کرمان
علی اکبر عنابستانی مرضیه پورجوپاری علی خدادادیاصلی ترین عاملی که گردشگران بر اساس آن اقدام به تعیین مقصد گردشگری می کنند، تصویر ذهنی آنان از مکانهای موردنظر است. بنابراین، مشکل اساسی نبود تصویر مناسب از این مسأله می باشد. به طوری که تصویر نامناسب منجر به محدود شدن سفر به این مناطق شده است. از این رو لزوم توجه به چکیده کاملاصلی ترین عاملی که گردشگران بر اساس آن اقدام به تعیین مقصد گردشگری می کنند، تصویر ذهنی آنان از مکانهای موردنظر است. بنابراین، مشکل اساسی نبود تصویر مناسب از این مسأله می باشد. به طوری که تصویر نامناسب منجر به محدود شدن سفر به این مناطق شده است. از این رو لزوم توجه به شکل گیری برند گردشگری اهمیت چشم گیری دارد. شهرستان کرمان در بین دیگر شهرستانهای استان کرمان از لحاظ زیرساخت ها، امکانات و خدمات گردشگری در سطح پائینی قرار دارد. بر این اساس، هدف از انجام این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر(محیطی، اجتماعی و اقتصادی) بر شکلگیری برند گردشگری در مناطق روستایی شهرستان کرمان است. برای جمعآوری اطلاعات از مطالعات اسنادی و در تحلیل تجربی از ابزار میدانی پرسشنامه استفاده گردید. بدین منظور عامل های اصلی و فرعی در چارچوب دو پرسشنامه جامعه میزبان(52نفر) و مقایسه هاي زوجی خبرگان(24نفر) تنظیم گردید. برای وزن دهی به عامل های اصلی و رتبه بندی روستاها از مدلهای سلسله مراتبی فازی و ماباک استفاده شد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که متأسفانه در حوزه برندسازی گردشگری به عامل های اقتصادی و اجتماعی توجه کافی نشده است. به نحوی که عامل محیطی با ضریب 676/0 دارای بالاترین وزن و عامل های اقتصادی و اجتماعی به ترتیب با ضریب 213/0 و 111/0 دارای کمترین وزن بوده اند. حال، مناطق روستایی این شهرستان در این زمینه ها با ضعف اساسی روبه رو هستند که با لحاظ نمودن یافته های این پژوهش می توان به برطرف ساختن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت متناسب با برند گردشگری پرداخت. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - نقش تعدیل گر تجانس فرهنگی در روابط بین فعالیت های بازاریابی درونی و رضایت مندی کارکنان حوزه گردشگری منطقه غرب ایران، عراق و ترکیه
فخرالدین معروفی سید فرهاد حسینیگردشگری ديني، گونه ای از گردشگری است که به دلیل شرایط ویژه حاکمیت کشور و ریشه این فعالیت در فرهنگ دینی، نقش مهمی در پایداری فرهنگی و اقتصادی ایران دارد و ظرفیت های زیادی برای توسعة گردشگری در مناطق مختلف کشور فراهم می سازد. بهره گیری از این ظرفیت ها مستلزم شناخت موانع چکیده کاملگردشگری ديني، گونه ای از گردشگری است که به دلیل شرایط ویژه حاکمیت کشور و ریشه این فعالیت در فرهنگ دینی، نقش مهمی در پایداری فرهنگی و اقتصادی ایران دارد و ظرفیت های زیادی برای توسعة گردشگری در مناطق مختلف کشور فراهم می سازد. بهره گیری از این ظرفیت ها مستلزم شناخت موانع و چالش های موجود بر سر راه توسعه این نوع گردشگری است. در این مطالعه با استفاده از دو روش تحلیل مضمون (TA) و مدل سازی ساختاری-تفسیری (ISM)، چالش های توسعه گردشگری ديني شناسایی و با دستیابی به شبکه مضامین، مدل ارتباطی بین عوامل مؤثر در سه سطح استخراج گردید. در نهایت جهت سنجش قدرت نفوذ و وابستگی عوامل از تحلیل میک مک استفاده شده است. روش جمع آوری اطلاعات این تحقیق، بررسی کتابخانه ای و پرسش نامه است. برای تکمیل پرسش نامه 15 نفر خبره و آشنا به موضوع به صورت هدفمند انتخاب شدند و پس از پیگیری های لازم 11 پرسش نامه تکمیل و مبنای این پژوهش قرار گرفت. بنابر نتایج به دست آمده متغیرهای عدم توجه به زنجیره تأمین خدمات گردشگری دینی، عدم برنامه ريزي، سياست گذاري و نظارت بر روند گردشگری دینی و عدم تخصیص بودجه و حمايتهاي مالی جهت توسعه گردشگري دینی در كشور نقش مهم، تأثيرگذار و کلیدی در عدم توسعه اين نوع گردشگری دارند که در سطح سوم یا پایه الگو قرار گرفتند که بر متغیرهای سطح دوم تأثير می گذارند و متغیرهای مدیریت ناکارآمد تسهیلات و خدمات گردشگری ديني، مدیریت ناکارآمد جاذبه ها و رویدادهای ديني و مدیریت نامناسب بازاریابی گردشگری ديني متغیرهای اثرپذیر شناسایی شدند که در سطح اول الگو قرار گرفتند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - طراحی شبکه مضامین چالشهای توسعه گردشگری ديني در ج.ا. ایران
حمید ضرغام بروجنی مرجان عبدی سید مجتبی محمودزاده حسین اصلی پور«سفر زیارتی اربعین» به شکل پیاده، در باور مذهبی ایرانیان جایگاه برجستهای دارد. زائر پیاده اربعین برای این سفر با چالشهای متعددی روبرو است که در صورت حل آنها، تصمیم به این سفر ميگيرد. این نوشتار به چالشهای تصمیمگیری زائر پیاده ایرانی در سفر اربعین و شیوه حل مسئله ت چکیده کامل«سفر زیارتی اربعین» به شکل پیاده، در باور مذهبی ایرانیان جایگاه برجستهای دارد. زائر پیاده اربعین برای این سفر با چالشهای متعددی روبرو است که در صورت حل آنها، تصمیم به این سفر ميگيرد. این نوشتار به چالشهای تصمیمگیری زائر پیاده ایرانی در سفر اربعین و شیوه حل مسئله توسط او پرداخته است. روش مورد استفاده، برای گردآوری دادهها «مردمنگاری» و برای تحلیل دادهها، گامهای مورد استفاده در روش «رویش نظریه» است. در پژوهش حاضر با 39 زائر پیاده اربعین 1397 ه.ش. در مسیر پیادهروی مصاحبه شده است. چالشهای تصمیمگیری در یک مقوله مرکزی «چالش فقدان مقتضیات و وجود موانع» خلاصه میشود. آن دسته از چالشهایی که زیر عنوان «چالش فقدان مقتضیات» جای میگیرند: «تأمین هزینه سفر»، «توانایی پیادهروی»، «یافتن همسفر مناسب»، «فراهم کردن وقت مناسب برای سفر»، «امکان دستیابی به مقصود»، «امکانات سفر پیاده ازجمله وسایل نقلیه، اسکان، تغذیه، بهداشت» و «آشنایی به راه و مقصد» است. مقولههای عمده زیرمجموعه «چالش وجود موانع» عبارتاند از: «ممانعت کنشگرانی مانند دولت، کارفرما، مراکز آموزشی، همسر و والدین»، «تزاحمهای ناشی از: تعهد شغلی، تعهد نگهداری از فرزندان و فشار اجتماعی تولیدشده از سوی هموطنان و تعهد به آنها» و «احساس ناامنی». پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - رابطه انگیزههای بومگردی و بازدید مجدد از منطقه گردشگری در منطقه سلیمان تنگه ساری، استان مازندران
بهرام نکوئی صدری الهه حیدری بروجنی فاطمه فهرستانگیزه، عامل اصلی رفتار گردشگران و مبنای مهمی برای تصمیمگیری آنهاست. این پژوهش، تلاش میکند تا انگیزههای بومگردان را در سفرهایشان مورد بررسی قرار دهد، همچنین تأثیر انگیزههای (درونی، بیرونی، بیانگیزگی) آنها را بر اساس نظریه روانشناختی خودتعیینی بر روی تکرار بازدی چکیده کاملانگیزه، عامل اصلی رفتار گردشگران و مبنای مهمی برای تصمیمگیری آنهاست. این پژوهش، تلاش میکند تا انگیزههای بومگردان را در سفرهایشان مورد بررسی قرار دهد، همچنین تأثیر انگیزههای (درونی، بیرونی، بیانگیزگی) آنها را بر اساس نظریه روانشناختی خودتعیینی بر روی تکرار بازدید از منطقه بررسي نمايد. 163 پرسشنامه از بازدیدکنندگان منطقه سلیمان تنگه به روش نمونهگیری در دسترس در هفته اول مرداد ماه 1394 جهت تعیین مهمترین انگیزههای گردشگران جمعآوری شده است. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آزمون میانگین و T تک نمونه تحلیل شد و جهت بررسی ارتباط دو متغیر مستقل و وابسته از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با روش گام به گام استفاده شد. از میان سه شکل انگیزه گردشگران، انگیزۀ درونی، انگیزۀ بیرونی و عدم انگیزۀ گردشگران، تنها انگیزۀ درونی با احتمال بازدید مجدد از منطقۀ سلیمان تنگه ارتباط معنیدار و مثبت وجود دارد. یعنی افزایش انگیزههای درونی گردشگران موجب افزایش احتمال بازدید از منطقۀ سلیمان تنگه در آینده خواهد شد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - چالشهای تصمیمگیری زائر ایرانی برای زیارت پیاده اربعین
غلامرضا صدیق اورعی مهدیه باقری شهیده صدیق اورعی«سفر زیارتی اربعین» به شکل پیاده، در باور مذهبی ایرانیان جایگاه برجستهای دارد. زائر پیاده اربعین برای این سفر با چالشهای متعددی روبرو است که در صورت حل آنها، تصمیم به این سفر ميگيرد. این نوشتار به چالشهای تصمیمگیری زائر پیاده ایرانی در سفر اربعین و شیوه حل مسئله ت چکیده کامل«سفر زیارتی اربعین» به شکل پیاده، در باور مذهبی ایرانیان جایگاه برجستهای دارد. زائر پیاده اربعین برای این سفر با چالشهای متعددی روبرو است که در صورت حل آنها، تصمیم به این سفر ميگيرد. این نوشتار به چالشهای تصمیمگیری زائر پیاده ایرانی در سفر اربعین و شیوه حل مسئله توسط او پرداخته است. روش مورد استفاده، برای گردآوری دادهها «مردمنگاری» و برای تحلیل دادهها، گامهای مورد استفاده در روش «رویش نظریه» است. در پژوهش حاضر با 39 زائر پیاده اربعین 1397 ه.ش. در مسیر پیادهروی مصاحبه شده است. چالشهای تصمیمگیری در یک مقوله مرکزی «چالش فقدان مقتضیات و وجود موانع» خلاصه میشود. آن دسته از چالشهایی که زیر عنوان «چالش فقدان مقتضیات» جای میگیرند: «تأمین هزینه سفر»، «توانایی پیادهروی»، «یافتن همسفر مناسب»، «فراهم کردن وقت مناسب برای سفر»، «امکان دستیابی به مقصود»، «امکانات سفر پیاده ازجمله وسایل نقلیه، اسکان، تغذیه، بهداشت» و «آشنایی به راه و مقصد» است. مقولههای عمده زیرمجموعه «چالش وجود موانع» عبارتاند از: «ممانعت کنشگرانی مانند دولت، کارفرما، مراکز آموزشی، همسر و والدین»، «تزاحمهای ناشی از: تعهد شغلی، تعهد نگهداری از فرزندان و فشار اجتماعی تولیدشده از سوی هموطنان و تعهد به آنها» و «احساس ناامنی». پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - الگوی عوامل رفتاری توسعه گردشگری دسترسپذیر برای افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی (مورد مطالعه: شهر تهران)
مهدی کروبی محمود ضیائی نازنین فکری زادشرکت در فعالیتهای گردشگری، حق مسلم همه افراد جامعه از جمله افراد دارای معلولیت است. اما در این میان، گاهی عواملی مربوط به فرد دارای معلولیت یا مناسب نبودن فضای اجتماعی برای پذیرش این افراد، مانع از مشارکت این قشر در فعالیتهای گردشگری میشود. در این راستا، پژوهش حاضر د چکیده کاملشرکت در فعالیتهای گردشگری، حق مسلم همه افراد جامعه از جمله افراد دارای معلولیت است. اما در این میان، گاهی عواملی مربوط به فرد دارای معلولیت یا مناسب نبودن فضای اجتماعی برای پذیرش این افراد، مانع از مشارکت این قشر در فعالیتهای گردشگری میشود. در این راستا، پژوهش حاضر در تلاش است تا این عوامل را (تحت عنوان عوامل رفتاری) شناسایی کرده و نقش آنها را در توسعه گردشگری دسترسپذیر برای افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی بررسی نماید. پژوهش حاضر، با رویکرد ترکیبی، در دو مرحله کیفی (شناسایی مؤلفهها و عوامل رفتاری از طریق مصاحبه با خبرگان حوزه گردشگری و معلولیت) و کمّی (طراحی پرسشنامه بر مبنای شاخصهای مستخرج از مرحله کیفی و توزیع آن در میان گردشگران دارای معلولیت در شهر تهران) انجام گرفته است. مرحله اول با استفاده از روش تحلیل محتوا و نرمافزار Maxqda2018 انجام پذیرفت. در مرحله دوم، روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار اسمارت. پی. ال.اس.3 مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که عوامل رفتاری در دو دسته اصلی «عوامل فردی» (ویژگیهای شخصی افراد دارای معلولیت و ادراک این افراد از تعامل با محیط) و «عوامل میانفردی» (مسئولیت عمومی نسبت به افراد دارای معلولیت، آموزش جامعه، وابستگی افراد دارای معلولیت به همراه و ایجاد حس مثبت در این افراد) بر توسعه گردشگری دسترسپذیر برای معلولین جسمی حرکتی تأثیر میگذارند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - عوامل مؤثر بر مدیریت معماری برند مقصدهای گردشگری استان البرز
شمس الدین نیک منش شبنم زرجو میثم عاقلی مریم پورکسمائیمقصدهای گردشگری از اهمیت خاصی در بازار رقابتی عصر حاضر برخوردار بوده و مباحث مدیریتی برند و توسعه آنها اهمیت روزافزونی در صنعت گردشگری داشته و اکثر شرکتهای فعال در این عرصه سعی در جذب بیشتر گردشگران از طریق ایجاد یک تصویر مثبت و مطلوب از مقصدهای گردشگری مورد نظرشان به چکیده کاملمقصدهای گردشگری از اهمیت خاصی در بازار رقابتی عصر حاضر برخوردار بوده و مباحث مدیریتی برند و توسعه آنها اهمیت روزافزونی در صنعت گردشگری داشته و اکثر شرکتهای فعال در این عرصه سعی در جذب بیشتر گردشگران از طریق ایجاد یک تصویر مثبت و مطلوب از مقصدهای گردشگری مورد نظرشان بهوسیله برندسازی و معماری برند دارند. تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر مدیریت معماری برند مقصدهای گردشگری در استان البرز صورت گرفته است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش در زمره تحقیقات توصیفی – پیمایشی قرار میگیرد. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارشناسان و مدیران بازاریابی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز بودهاند که با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه مورد نیاز پژوهش 200 نفر تعیین گردیده است. ابزار گردآوری در این پژوهش، پرسشنامه میباشد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از نرمافزار ایموس استفاده گردید. براساس نتایج پژوهش حاضر، وضعیت مدیریت معماری برند استان البرز در حد متوسطی قرار دارد، همچنین سایر ابعاد معماری برند، یعنی داشتن چشمانداز بلند مدت، پر کردن شکاف بین عرضه و تقاضا، اولویتبندی بخشبندی مشتری، دارای وضعیتی متوسط و داشتن استراتژی کارآمد گردشگری نیز در وضعیت ضعیفی قرار دارند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - گونهشناسی گردشگران بر اساس نوع اقامت در شهر مشهد
آرش قهرمان احمدرضا اصغرپورماسوله امید علی خوارزمی محسن نوغانی دکتر حسین اکبریاین پژوهش با هدف بررسی گونههای اقامتی گردشگران در شهر مشهد انجام شده است. روش پژوهش پیمایش و ابزار مورد استفاده برای جمعآوری دادهها پرسشنامه محققساخته و جامعه آماری تحقیق، گردشگران و زائران بومی شهر مشهد در فصل زمستان سال 1397 بوده است. در این پژوهش به منظور گونهش چکیده کاملاین پژوهش با هدف بررسی گونههای اقامتی گردشگران در شهر مشهد انجام شده است. روش پژوهش پیمایش و ابزار مورد استفاده برای جمعآوری دادهها پرسشنامه محققساخته و جامعه آماری تحقیق، گردشگران و زائران بومی شهر مشهد در فصل زمستان سال 1397 بوده است. در این پژوهش به منظور گونهشناسی مراکز اقامتی به دو شیوه گونهشناسی کيفی و تاکسونومی عمل شده است. مبنای گونهشناسی کيفی مراکز اقامتی، هزینه و درجه مرغوبيت محل اقامت است و در شیوه گونهشناسی کمـّی يا تاکسونومی از تحلیل خوشهای دو مرحلهای استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان داد که اکثریت (97 درصد) گردشگران شهر مشهد جزو گردشگران وفادار محسوب میشوند که بارها به مشهد سفر کردهاند. شیوه سفر گردشگران با معيار فردی ـ جمعی، عمدتا به صورت جمعی (81 درصد) و با معيار نهادی ـ خودگردان، عمدتا به صورت خودگردان (68 درصد) است. بر مبنای متغیرهای جمعیتشناختی و ویژگیهای سفر گردشگران، سه گونه زائران کمسفر غیرمنفرد (37 درصد)، زائران پرهزینه کوتاهسفر (36 درصد)، گردشگران کمهزینه کثیرالسفر (26 درصد) شناسایی گردید. براساس يافتههای اين پژوهش گونه زائر کمسفر غیرمنفرد در مهمانپذیر، خانه کرایهای، هتل و هتلآپارتمان درجه سه اقامت داشتهاند. گونه زائر پرهزینه کوتاهسفر در هتل و هتل آپارتمان و مهمانپذیر با درجه بالا و گونه گردشگر کثیرالسفر کمهزینه، در خانه اقوام یا خانه شخصی اقامت نمودهاند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - طراحی الگوی توسعه کارآفرینی درونسازمانی در مجموعههای تفریحی ورزشی
تقی عاشوری حمیدرضا قزلسفلو میثم عسگرشمسیوضعیت كارآفريني درونسازماني به عنوان توانایی سازمان در تبدیل فرصتهاي کارآفرینانه به موقعیتهاي رشد میباشد. لذا هدف از تحقیق حاضر طراحی الگوی توسعه کارآفرینی درونسازمانی سازمانهای مطالعه ورزشی با مطالعه موردی مجموعههای تفریحی ورزشی ایران بود. روش پژوهش، توصیفی- همب چکیده کاملوضعیت كارآفريني درونسازماني به عنوان توانایی سازمان در تبدیل فرصتهاي کارآفرینانه به موقعیتهاي رشد میباشد. لذا هدف از تحقیق حاضر طراحی الگوی توسعه کارآفرینی درونسازمانی سازمانهای مطالعه ورزشی با مطالعه موردی مجموعههای تفریحی ورزشی ایران بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل: مربیان، عوامل آموزشی و مدیریتی مجموعههای تفریحی ورزشی بود که از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه کارآفرینی بومیسازیشده جفری و همکاران[1] (2002) بود که پس از اطمینان از روایی صوری و محتوایی آن، پایایی آن توسط اساتید و صاحبنظران کارآفرینی و مدیریت ورزشی تأیید گردید و پایایی آن نیز به روش آلفای کرونباخ برای هر پنج متغیر پژوهش بالاتر از 71/0 محاسبه شد. در نهایت پس از آزمون نکویی برازش مطلوب الگو (شاخصهای سهگانه فورنل و لارکر) و شاخص کفایت نمونهبرداری، دادهها با استفاده از نرمافزار اسمارت پیالاس (3)[2] و نرمافزار اسپیاساس[3] مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تحلیل عاملی دادهها نشان داد که متغیر اختیار کاری در سازمان با بار عاملی (88/0)، حمایت مدیریت از کارآفرینی با بار عاملی (86/0) و متغیر پاداش با بار عاملی (74/0) بیشترین همبستگی درونی در فرآیند کارآفرینی درونسازمانی داشتند. همچنین نتایج آزمون تی حاکی از تأثير مستقیم، معنادار و تبیینکننده خردهمقیاسهای پنجگانه پژوهش بر کارآفرینی درون سازمانی بود. طبق نتایج و اهمیت کارآفرینی درونسازمانی، افزایش ارتباطات مورب و از پايين به بالا در سازمان، واگذاری مسئولیتها به کارکنان و مشارکت کارکنان در اداره سازمان و همچنین کاهش کنترل رسمی سازمان به مدیران در جهت حفظ و ارتقای فعالیتهای کارآفرینی درونسازمانی پیشنهاد میگردد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - اثر قابلیتهای نوین صنایع دستی بر جهش تولید و توسعه بازارهای هدف گردشگری استان لرستان
حجت وحدتی مهرداد ناصرپور پیمان صیادمنصورهدف از پژوهش حاضر بررسی نقش قابلیتهای نوین صنایع دستی بر جهش تولید و توسعه بازارهای هدف گردشگری استان لرستان میباشد. این پژوهش را میتوان یک نوع پژوهش کاربردی – توسعهای دانست و روش آن، مطالعه توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماري مورد پژوهش شامل کلیه کارشناسان، متخصصان و پ چکیده کاملهدف از پژوهش حاضر بررسی نقش قابلیتهای نوین صنایع دستی بر جهش تولید و توسعه بازارهای هدف گردشگری استان لرستان میباشد. این پژوهش را میتوان یک نوع پژوهش کاربردی – توسعهای دانست و روش آن، مطالعه توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماري مورد پژوهش شامل کلیه کارشناسان، متخصصان و پژوهشگران حوزه صنایع دستی در استان لرستان به تعداد 620 نفر میباشند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 237 نفر به شیوه تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه با 31 سؤال میباشد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرم افزار اسپیاساس[1] و ایموس[2] و آزمون کولموگروف-اسمیرنف و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج بیانگر آن است که قابلیتهای نوین صنایع دستی بر جهش تولید و توسعه بازارهای هدف گردشگری استان لرستان تأثيرگذار بوده است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
11 - تأثير رفتار ناخوشایند سایر گردشگران بر تجربه کلی گردشگر (مورد مطالعه: رستورانهای شهر مشهد)
سید محمد صادق ایرانفر هادی رفیعی دارانیهدف اصلی این مطالعه بررسی چگونگی ارزیابی گردشگر ناظر از بدرفتاری سایر گردشگران در محیط خدمات اشتراکی و تأثير آن بر تجربه کلی گردشگر از تجربه سفر میباشد. آمار و اطلاعات از طریق مصاحبه حضوری و تکمیل پرسشنامه از 411 گردشگر مشهد در سال 1398 بهدست آمد. آزمون فرضیات با روش چکیده کاملهدف اصلی این مطالعه بررسی چگونگی ارزیابی گردشگر ناظر از بدرفتاری سایر گردشگران در محیط خدمات اشتراکی و تأثير آن بر تجربه کلی گردشگر از تجربه سفر میباشد. آمار و اطلاعات از طریق مصاحبه حضوری و تکمیل پرسشنامه از 411 گردشگر مشهد در سال 1398 بهدست آمد. آزمون فرضیات با روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام گردید. نتایج مطالعه نشان داد که گردشگران در مواجهه با بدرفتاری سایر گردشگران در یک محیط خدماتی مشترک، از یک فرایند ارزیابی اولیه و ثانویه عبور نموده که رفتارهای مقابلهای فعال و غیرفعال را بهدنبال خواهد داشت. درک ناتوانی، فریب و تهدید هویت، مهمترین عوامل شناخت در این رویارویی است. درک فریب، تأثير مستقیم بر رفتارهای مقابلهای غیرفعال دارد و در نتیجه گردشگر تمایلی به حل مشکل با شرکت ارائهدهنده خدمات را نداشته و ارتباط مشتری- شرکت را بیسروصدا خاتمه میدهد. درک تهدید هویت، تأثيری مستقیم بر قصد تعویض دارد. درک ناتوانی، گردشگر را از حل فوری مشکل دلسرد نموده، درصورتیکه هیجانات منفی، تأثيری مستقیم و مثبت بر مقابله فعال دارد. همچنین مشخص گردید که هیجانات منفی گردشگر، تأثير منفی و معنیداري بر تجربه کلی گردشگر ميگذارند. بنابراین ارائهدهندگان خدمت، باید به اهمیت مدیریت تعاملات گردشگر-گردشگر و تأثير آن بر تجربه کلی گردشگر توجه داشته باشند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
12 - شناسایی عوامل تعیینکننده ریسک سیستماتیک در شرکتهای فعال در صنعت گردشگری پزشکی ایران
سعید امیریان علی محمد احمدی عباس عصاری آرانی عزت اله عباسیانامروزه گردشگری پزشکی یک صنعت است و برای اقتصاد بسیاری از کشورها که پتانسیل پذیرش بیماران را دارند، صنعت ارزشمندی است. با این حال موضوع نوسان تقاضا تأثيرات مخربی بر صنعت گردشگری پزشکی وارد نموده و شرکتهای فعال را با خطر ورشکستگی مواجه مینماید. ریسکهای سیستماتیک یکی از چکیده کاملامروزه گردشگری پزشکی یک صنعت است و برای اقتصاد بسیاری از کشورها که پتانسیل پذیرش بیماران را دارند، صنعت ارزشمندی است. با این حال موضوع نوسان تقاضا تأثيرات مخربی بر صنعت گردشگری پزشکی وارد نموده و شرکتهای فعال را با خطر ورشکستگی مواجه مینماید. ریسکهای سیستماتیک یکی از عوامل نوسان تقاضاست که آمادگی شرکتها برای مقاومت در برابر آنها یکی از نکات با اهمیت در مدیریت ریسک میباشد. در صورت آماده نبودن شرکتها و بروز مشکلات مالی و ورشکستگی گسترده میتواند آثار و تبعات اجتماعی به همراه داشته باشد. هدف تحقیق حاضر، محاسبه ریسک سیستماتیک در شرکتهای فعال در جذب گردشگران پزشکی و تخمین عوامل مؤثر بر ریسک سیستماتیک میباشد. برای این کار از روش مدل قيمتگذاري دارایيهای سرمايهاي ((CAPM استفاده میگردد. در این روش برای تعیین میزان تأثيرپذیری شرکتها از ریسک سیستماتیک، ضریب بتا را محاسبه میکنند که یک معیار آماری است و سرنخی را به سرمایهگذاران در مورد نوسانپذیری میدهند. با این حال عدم تقارن اطلاعات بین محیط درونی و بیرونی شرکتهای کوچک و متوسط باعث میشود این گونه مطالعات با پیچیدگی بیشتری مواجه شود. مطابق نتایج حاصل از مدل پنلدیتا بزرگی شرکتهای فعال در گردشگری پزشکی و همچنین میزان تبلیغات آنها اثر معکوس بر ریسک سیستماتیک دارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
13 - بررسی تأثير حضور گردشگران بر سلامت اجتماعی جوامع میزبان (مطالعه موردی: روستاهای نمونه گردشگری شهرستان بینالود)
آقای صادق لو میترا یاراحمدیهدف در کنار اثرات و منافع اقتصادی حاصل از صنعت گردشگری به عنوان رویکردی نوین در توسعه، تحولات اجتماعی و به تبع آن ارتقای سلامت اجتماعی جوامع گردشگرپذیر که متناسب با توزیع اثرات حاصل از گردشگری در گروه های مختلف، درجات و سطوح مختلفی تجربه می شود، از اهمیت بسیاری برخوردار چکیده کاملهدف در کنار اثرات و منافع اقتصادی حاصل از صنعت گردشگری به عنوان رویکردی نوین در توسعه، تحولات اجتماعی و به تبع آن ارتقای سلامت اجتماعی جوامع گردشگرپذیر که متناسب با توزیع اثرات حاصل از گردشگری در گروه های مختلف، درجات و سطوح مختلفی تجربه می شود، از اهمیت بسیاری برخوردار است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی تأثير حضور گردشگران در روستا بر سلامت اجتماعی جوامع میزبان (روستاییان) می باشد. این پژوهش از نظر ماهيت و هدف در زمره تحقيقات کاربردی و از جهت روش، در زمره تحقيقات توصيفي– پیمایشی به شمار مي آيد. جامعه آماری این پژوهش، روستاییان ساکن در روستاهای گردشگرپذیر شهرستان بینالود می-باشد. جمع آوری داده ها به دو روش کتابخانه ای و مطالعه میدانی با بهره گیری از ابزار پرسش نامه صورت گرفته است. به منظور تحلیل داده ها نیز از نرم افزار آماری SPSS22 و با توجه به غیر نرمال بودن داده ها از آزمون های آماری یومن- وایت نی، کروسکال- والیس و فریدمن استفاده شده است.يافته ها و نتایج حاصل از مطالعات صورت گرفته به طور کلی بیانگر تأثير بالاتر از حد متوسط گردشگری و حضور گردشگران در روستاهای مورد مطالعه بر سلامت جامعه در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، محیطی و فردی روانی می باشد که این تأثيرگذاری بر اقشار درگیر در کسب و کارهای گردشگری و یا کسانی که مستقیما با گردشگران در ارتباط بوده اند از سایر روستاییان نمود بیشتری داشته است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
14 - شناسایی و اولویتبندی ابعاد کیفیت تجربه گردشگر از دیدگاه گردشگران خارجی سفر کرده به شهر شیراز
مهدی فرمانی محمد غفاری نوید شفیعی مصطفی زندی نسبامروزه تجربه گردشگر و انتخاب مقصد گردشگری کانون توجه و تمرکز گردشگری در صنعت و دانشگاه است. در واقع گردشگران امروزی ارزشمحور هستند و مقاصد گردشگری زمانی میتوانند موفق باشند که برای گردشگر ارزش ایجاد نمایند. همچنین، کیفیت تجربه گردشگر یکی از کلیدیترین مزیتهای رقابتی چکیده کاملامروزه تجربه گردشگر و انتخاب مقصد گردشگری کانون توجه و تمرکز گردشگری در صنعت و دانشگاه است. در واقع گردشگران امروزی ارزشمحور هستند و مقاصد گردشگری زمانی میتوانند موفق باشند که برای گردشگر ارزش ایجاد نمایند. همچنین، کیفیت تجربه گردشگر یکی از کلیدیترین مزیتهای رقابتی مقصد گردشگری است. بنابراین پژوهش حاضر بهدنبال شناسایی و اولویتبندی ابعاد کیفیت تجربه گردشگر از دیدگاه گردشگران خارجی سفر کرده به شهر شیراز است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل آن دسته از گردشگران خارجی سفر کرده به شهر شیراز است که در فروردین و اردیبهشت ماه 1398 به این شهر سفر کردهاند و در هتل بزرگ شیراز اقامت داشتهاند. از این جامعه نمونهای به حجم 400 نفر از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. روایی پرسشنامه توسط خبرگان و روایی سازه سنجیده شد و پایایی آن نیز به وسیله آلفای کرونباخ مورد تأييد قرار گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش و استخراج ابعاد از تحلیل عاملی اکتشافی، جهت بررسی و تأييد ابعاد شناساییشده از روش تحلیل عاملی تأييدی و اولویتبندی آن از آنتروپی شانون به ترتیب در نرمافزارهای آماری اسپیاساس، لیزرل و اکسل استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد ابعاد کیفیت تجربه گردشگر شامل ده بعد است؛ که از نظر پاسخدهندگان بعد تجربه تعاملی ادراکشده در رتبه اول اهمیت قرار دارد. پرونده مقاله