مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمطالعات اجتماعی گردشگری2382-96646122018125Identifying Goals of Strategic Alliances Case: Medical Tourism Businesses in Iranاهداف تشکیل اتحاد¬های استراتژیک در کسب¬وکارهای گردشگری پزشکی ایران00faعلی اصغرشالبافیانهاشمآقازادهحمیدضرغام بروجنیعلیحیدری2018126Strategic alliances stand among the most prominent collaborations between businesses. In service businesses such as tourism, due to heterogeneity in key elements, dominance of SMEs and high sensitivity of the industry regarding the environmental changes, strategic alliances experienced more referrals. There seems to be no comprehensive study on how strategic alliances form in niche areas of tourism, like medical tourism, in Iran. This study focused on identifying the formation of strategic alliances among Iranian medical tourism businesses. Using snowball sampling, 17 experts in medical tourism were selected. Through semi-structured interviews, the data was gathered, and it was analyzed with MAXQDA10 software using theme analysis. Results showed that the goals behind the formation of medical tourism businesses could be categorized in eight key themes: 1) lifting legal barriers; 2) the contingencies of industry; 3) personal interests; 4) organizational goals; 5) customer-related goals; 6) strategic goals; 7) economic goals; 8) securing national interests.امروزه، اتحاد های استراتژیک به عنوان یکی از اشکال برجسته همکاری، مورد توجه صاحبان کسب وکار قرار گرفته اند. در این میان، استراتژی کسب و کارهای خدماتی نظیر گردشگری، به واسطه گسستگی عناصر، کوچک و متوسط بودن مؤسسه های فعال و حساسیت بالای این دسته از صنایع نسبت به تغییرات محیطی، با اقبال بیشتری روبه رو شده است. هدف از تحقیق حاضر، شناسایی دقیق اهداف شکل گیری اتحادهای استراتژیک در گردشگری پزشکی است. بدین منظور، 17 نفر از خبرگان صنعت با استفاده از نمونه گیری گلوله برفی شناسایی شدند و داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری و با استفاده از نرم افزار مکس کیو دی اِی 10، بر اساس منطق روش تحلیل مضمون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که اهداف شکل گیری اتحادهای استراتژیک در میان کسب وکارهای گردشگری پزشکی را می توان در هشت تم (مقوله) شامل اهداف رفع موانع قانونی، ماهیت صنعت، منافع شخصی، اهداف سازمانی، اهداف مرتبط با مشتری، اهداف استراتژیک، اهداف اقتصادی و تأمین منافع ملی جای داد.http://journalitor.ir/fa/Article/Download/35438مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمطالعات اجتماعی گردشگری2382-96646122018125The Impact of the Brand Management System on Employees’ Brand Performance in Travel and Tourism Companiesتأثیر سیستم مدیریت برند بر عملکرد برند کارکنان در شرکت های خدمات مسافرتی و گردشگري 00faمهدی دهقانی سلطانیاردشیر شیریمریممصباحیامینهمتی2018126Given the increasing level of competition among service companies, the role and the importance of intangible assets have increased. A brand is an intangible asset that is the most important factor in distinguishing a company and creating a competitive advantage for it. In the competitive environment of the tourism industry, maintaining and developing the market share result from the brand performance. Since the role of staff is significant in transferring the company’s brand contracts to customers (in service companies), this research tried to understand why the brand management system was important. It also tried to empirically investigate the effect of the brand management system on brand performance at the employee level, and the mediation effects of brand identity, brand commitment, and brand loyalty. The statistical population of this research included employees of travel and tourism companies in Tehran. To get a sample size, the study used available sampling and Cochran’s formula. This is an applied research, and data analysis is descriptive and correlational. To analyze the data of the questionnaire, the study used confirmatory factor analysis and structural equation model. The results showed that the brand management system had no direct effect on the brand performance at the employee level. However, the brand management system indirectly influenced brand performance through brand identity, brand commitment, and brand loyalty.در سال های اخیر نقش و اهمیت دارایی های نامشهود هم زمان با افزایش سطح رقابت بین شرکت های خدماتی افزایش یافته است. یکی از دارایی های نامشهودی که مهم ترین عامل متمایزکننده یک شرکت و ایجاد مزیت رقابتی برای آن می باشد، برند است. در محیط به شدت رقابتی صنعت گردشگری، حفظ و توسعه سهم بازار، نتیجه عملکرد برند است. نظر به اهمیت نقش کارکنان در انتقال پیمان برند شرکت به مشتریان، به ویژه در شرکت های خدماتی، این پژوهش در صدد درک اهمیت فرایند سیستم مدیریت برند و بررسی تأثیر آن بر عملکرد برند در سطح کارکنان و همچنین بررسی تأثیرات میانجی هویت، تعهد و وفاداری به برند به صورت تجربی است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان شرکت های خدمات مسافرتی و گردشگري شهر تهران می باشد و برای به دست آوردن حجم نمونه از روش نمونه گیری در دسترس و فرمول کوکران استفاده شده است. در این تحقیق برای گردآوری اطلاعات، روش کتابخانه ای و میدانی به کار گرفته شد. تحقیق حاضر بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و همچنین بر اساس تحلیل داده ها، از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان می دهد که سیستم مدیریت برند به طور مستقیم تأثیر معناداری بر عملکرد برند در سطح کارکنان ندارد. در حالی که سیستم مدیریت برند به صورت غیرمستقیم و از طریق هویت، تعهد و وفاداری به برند بر عملکرد برند در سطح کارکنان تأثیرگذار است. http://journalitor.ir/fa/Article/Download/35439مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمطالعات اجتماعی گردشگری2382-96646122018125Social Capital and Loyalty of Pilgrims from Isfahan to Sarshur Neighborhood in Mashhadسرمایه اجتماعی و وفاداری زائران اصفهانی به محله سرشور مشهد00faنداعیدگاهیان کاسبمژگانعظیمی هاشمی2018126A tourist behavior in the destination forms as a meaningful behavior in the form of a social action, of which relationship with others is the most important element. Through the description and analysis of the type and frequency of tourist relationships, and social capital resulting from them, one can predict a tourist behavior, attachment, and loyalty to the destination. This study examined the effect of the relationship network among pilgrims from Isfahan in the host community on their loyalty to Sarshur neighborhood in Mashhad. This research followed the survey method. In 2016, 150 pilgrims from Isfahan were selected during the day of Arbaeen and the week following it. Results showed that the average size of the relationship network of Isfahan pilgrims in Sarshur neighborhood was 2.11 People (range: 0 to 9). The average of the general index of Isfahan pilgrims’ attachment to Sarshur neighborhood was 4.31 (range: 3.06 to 5) and the loyalty index was 4.43 (range: 1 to 5). The results of the model of structural equations by AMOS software showed that two causal ways used in this model can explain 80% of the loyalty variance of Isfahan pilgrims. The social capital of the relationship network among Isfahan pilgrims in this neighborhood increased their attachment. This attachment (through increased satisfaction) caused an increase in tourists’ loyalty.رفتار گردشگر در مقصد به عنوان یک رفتار معنی دار در قالب عمل اجتماعی شکل می گیرد که در این نوع عمل، رابطه با دیگری مهمترین عنصر است. بنابراین از طریق توصیف و تحلیل نوع و فراوانی روابط گردشگر و سرمایه اجتماعی ناشی از آن می توان به پیش بینی رفتار، دلبستگی و وفاداری او به مقصد دست یافت. نوشتار حاضر تأثیر شبکه روابط زائران اصفهانی در جامعه میزبان بر وفاداری آنان به محله سرشور مشهد را مورد بررسی قرار داده است. روش پیمایشی و نمونه ی مطالعه متشکل از 150 نفر از زائران اصفهانی در محله سرشور، از اربعین حسینی تا یک هفته بعد از آن در سال 1395 است. نتایج مطالعه نشان داد میانگین اندازه شبکه روابط زائران اصفهانی در محله سرشور 11/2 نفر (در بازه میان 0 تا 9 نفر) است. میانگین شاخص کلی دلبستگی زائران اصفهانی به محله سرشور31/4 در بازه میان 06/3 تا 5 و شاخص وفاداری، 43/4 در بازه ی 1تا 5 برآورد شده است. نتایج مدل معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار آموس، نشان می دهد در مجموع دو مسیر علی در این مدل، 80 درصد از واریانس وفاداری زائران اصفهانی را به مقصد تبیین می کند. سرمایه اجتماعی شبکه روابط زائران اصفهانی در محله سرشور باعث افزایش دلبستگی به محله شده و دلبستگی به صورت مستقیم و غیرمستقیم (از طریق افزایش رضایتمندی) بر افزایش وفاداری گردشگر تأثیرگذار است.http://journalitor.ir/fa/Article/Download/35440مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمطالعات اجتماعی گردشگری2382-96646122018125The Effect of the Perceived Value of a Brand Image on Purchase Intention Case: Bojnord Candy Souvenirتأثیر ارزش ادراکشده از برند بر قصد خرید سوغات موردمطالعه: سوغات آبنبات بجنورد00faزهرانیکخواهنرگساهنچیانزهرانوری2018126The perceived value of a brand is a basic concept for brand purchase and is considered as a valuable and necessary asset. Marketers need to identify the effective factors on brand purchase intention to promote their products and aim for improving the perceived value of the brand. This study tried to test the concept in tourism and test the effect of the perceived value of tourists on purchase intention (candy) and brand image. The statistical population was all the tourists who visited the city of Bojnord. Based on Krejcie and Morgan sampling table, 384 tourists were selected randomly. A localized questionnaire was used to collect data. Using structural equation modeling and LISREL, the study investigated the conceptual model and the research hypotheses. The results showed that the perceived value of tourists had a positive and significant effect on the brand image and purchase intention toward the candy. Tourists’ mental image had also a positive and significant effect on the purchase intention. The results showed that the tourism marketers could increase the tendency of tourists to purchase Bojnord candy by improving the index of the perceived value of the candy and by making efforts to brand these local souvenirs, which could lead to developing the tourism industry.ارزش ادراکشده از برند یک مفهوم اساسی براي خرید برند است که عموماً بهعنوان یک دارایی ارزشمند و بایسته سرمایه-گذاري در نظر گرفته می شود. بازاریابان نیاز دارند که برای پیشبرد فروش محصولاتشان عوامل مؤثر بر قصد خرید به برند را شناسایی نموده و زمینه ساز بهبود ارزش ادراکشده از برند گردند. پژوهش حاضر درصدد بوده است تا این مفهوم را در حوزه گردشگری بهکاربرده و تأثیر ارزش های ادراکشده گردشگران بر قصد خرید سوغات (آبنبات بجنورد) و تصویر برند را مورد آزمون قرار دهد. جامعه آماری پژوهش حاضر تمام گردشگران مراجعه کننده به شهر بجنورد بوده است که با توجه به جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان (۱۹۷۷) تعداد 384 نفر از گردشگران انتخاب و با استفاده از شیوه نمونهگیری اتفاقی موردبررسی قرار گرفتند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه بومیسازی شده بهره گرفته شده و مدل مفهومی و فرضیه های تحقیق با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش بیانگر آن بود که ارزش ادراک شده گردشگران از سوغات بر تصویر برند و قصد خرید گردشگران بر خرید آبنبات بجنورد تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین تصویر ذهنی گردشگران از برند آبنبات بجنورد بر قصد خرید آبنبات بجنورد توسط گردشگران تأثیر مثبت و معنادار دارد. نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر آن بود که بازاریابان حوزه گردشگری می توانند با بهبود شاخصه های ارزش های ادراک شده سوغات آبنبات و تلاش در جهت برندسازی این سوغات محلی تمایل گردشگران به خرید آن را افزایش داده و از این طریق زمینه ساز توسعه صنعت گردشگری در این زیست بوم باشند.http://journalitor.ir/fa/Article/Download/35441مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمطالعات اجتماعی گردشگری2382-96646122018125The Mediating Role of Travel Motivation and Responsible Behavior with the Relationship between Environmental Attitude and the Sustainable Development of Ecotourism Case: Cities of Mahdishar and Semnanنقش میانجی انگیزه سفر و رفتار مسئولانه در رابطه نگرش زیستمحیطی با توسعه پایدار بوم¬گردی مورد مطالعه: شهرستانهای مهدی¬شهر و سمنان00faسمانهپارساسید حسنکابلیسکینهجعفری2018126This study examined the relationship between environmental attitude and sustainable development of ecotourism, and the mediating role of travel motivation and environmentally responsible behavior of ecotourists in Mahdishahr and Semnan. The population included all ecotourists in Mahdishar and Semnan. The participants were 250 (122 males and 128 females) and were selected via a Convenience Sampling method. All participants completed the scales of environmental attitude, motivation, environmentally responsible behavior and sustainable development of ecotourism. Using LISREL, the data were analyzed by the path analysis model. The results showed that environmental attitude did not have a direct influence on the sustainable development of ecotourism. Environmental attitude had a direct, positive and significant influence on travel motivation and environmentally responsible behavior. Environmental attitude had an indirect, positive and significant impact on sustainable development of ecotourism with the mediating role of travel motivation and environmentally responsible behavior.هدف این پژوهش، بررسی رابطه نگرش زیستمحیطی و توسعه پایدار بوم گردی با نقش میانجی انگیزه سفر و رفتار مسئولانه بومگردهای شهرستان های مهدی شهر و سمنان بوده است. پژوهش از نظر هدف، کاربردي و با توجه به نحوه گردآوري داده ها از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی محسوب می شود. جامعه آماری شامل کلیه بومگردهای شهرستان های مهدی شهر و سمنان می باشد. شرکتکنندگان 250 نفر از بومگردهای مناطق گردشگری شهرستان های مهدی شهر و سمنان (122 نفر مرد، 128 نفر زن) بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب شدند. همه آنها مقیاسهای نگرش زیستمحیطی، انگیزه سفر، رفتار مسئولانه زیست محیطی و توسعه پایدار اکوتوریسم را تکمیل کردند. دادهها با مدل تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار لیزرل تحلیل شد. یافتهها نشان داد که نگرش زیستمحیطی بر توسعه پایدار بوم گردی اثر مستقیم ندارد. نگرش زیستمحیطی دارای اثر مثبت و معناداری بر انگیزه سفر و رفتار مسئولانه زیست محیطی است. نگرش زیستمحیطی با میانجی انگیزه سفر اثر غیرمستقیم، مثبت و معناداری بر توسعه بوم گردی ایفا می کند. همچنین نگرش زیستمحیطی با میانجی گری رفتار مسئولانه زیست محیطی اثر غیرمستقیم، مثبت و معناداری بر توسعه پایدار بوم گردی دارد.http://journalitor.ir/fa/Article/Download/35442مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمطالعات اجتماعی گردشگری2382-96646122018125Modeling for Predicting Domestic Demands for Recreational Tourism in Tehranمدل¬سازی پیشبینی تقاضای گردشگری تفریحی داخلی شهر تهران00faمحمدرضافرزینامیرافسرعلیرضادبیرابتهال زندی2018126Recreational tourism is an important form of domestic tourism in Tehran, based on the statistics of the National Center of Statistics and the views of the experts. This paper tried to propose models for predicting effective variables on predicting domestic demands for recreational tourism in Tehran. The study used the monthly information between 2001 and 2015. The independent variable was the number of domestic recreational tourists in Tehran, and the dependent variables were selected based on Delphi and Fuzzy DEMATEL techniques. The model framework was a combination of regression, the fuzzy neural network, and SVR algorithm. The combinations of these methods helped measure prediction errors and compare methods. Results showed that the proposed hybrid approach of regression and Adaptive Neuro-Fuzzy Inference System (ANFIS) could have a better prediction compared to other methods for predicting domestic recreational tourism. يكي از مهم ترين رويدادها در صنعت گردشگري هر كشور، ميزان تقاضا براي يك محصول يا مقصد گردشگري است. اما باید توجه داشت پیشبینیها هرگز نمیتوانند به طور صددرصد با آنچه در عمل پیش خواهد آمد تطابق داشته باشند. همیشه فواصل و انحرافاتی بین مقادیر واقعی و پیشبینی موجود خواهد بود، ولی استفاده از روشهای علمی و نوین در امر پیشبینی، باعث خواهد شد نتایج حاصله به مراتب بیش از یک تخمین عینی به حقیقت نزدیک شود. در سالهای اخیر با تغییر الگوی تعطیلات و شکل-گیری تعطیلات کوتاه مدت، شهرها فرصتی برای توسعه گردشگری پیدا کردند. یکی از مهم ترین انواع گردشگری داخلی شهر تهران، بر اساس آمار مرکز ملی آمار و نظرات صاحب نظران این حوزه، گردشگری تفریحی است به همین منظور پژوهش حاضر سعی دارد مدل هايي براي پيش بيني تقاضای گردشگری تفریحی داخلی شهر تهران پيشنهاد كند. براي اين كار از اطلاعات ماهیانه بين سال هاي 1381 تا 1394 استفاده شده است. متغير مستقل اين تحقيق تعداد گردشگران تفریحی داخلی شهر تهران است و متغیرهای وابسته نیز بر اساس تکنیک دلفی و دیماتل فازی انتخاب شدند، چارچوب مدل، تركيبي از رگرسیون ، شبکه عصبی فازی و الگوریتمSVR است که با ترکیب این روشها مي توان خطاي پيش بيني را اندازه گيري و روشها را با هم مقايسه كرد. نتايج اين پژوهش نشان ميدهد رویکرد ترکیبی رگرسیون و شبکه های عصبی فازی (ANFIS) پیشنهادی میتواند پیشبینی بهتری نسبت به سایر روشها در خصوص پیشبینی گردشگری تفریحی داخلی داشته باشد.http://journalitor.ir/fa/Article/Download/35443مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمطالعات اجتماعی گردشگری2382-96646122018125Sociological Analysis of Factors Influencing Destination Loyaltyتحليل جامعه شناختي عوامل مؤثر بر وفاداری گردشگران به مقصد گردشگری00faآرشقهرمان20181223This paper is a part of a survey. It applies structural equal modeling techniques to analyze factors that influence tourism destination loyalty. The approach was “Tourism as a customer.” The customer buys leisure services from the provider and the destination. One model in this approach is the European Customer Satisfaction Index. Based on this model, variables influencing the loyalty of tourists to the host community are not just the service provided by the host community. Rather, loyalty is correlated to the image of the destination, and the related expectations of that image. The statistical population was the families and parents of the martyrs in Mashhad. The sample included 400 cases selected by stratified sampling. Based on regression coefficients, perceived value and perceived quality were factors that influenced trip satisfaction. The final model of path analysis showed perceived value and perceived quality influenced trip satisfaction. Perceived quality impacted life satisfaction both directly and indirectly. We considered this perceived value as a mediate variable. Perceived quality leads to a positive evaluation of travel achievement, and it increases trip satisfaction.اين مقاله در چارچوب پژوهشی پيمايشي و با تکنيک مدل برابری ساختاری، به تحليل جامعه شناختي عوامل مؤثر بر وفاداری به مقصد گردشگری پرداخته است. بر اساس رهيافت مورد استفاده در اين مطالعه، گردشگر يک «مشتري» است که خريدار خدمات فراغتی از نهادهای ارائه دهنده و شهر ميزبان است. يکي از مدل هاي مناسب در اين رويکرد مدلی معروف به شاخص رضايت مشتريان اروپايي از کالا است. بر اساس مدل مذکور مي توان گفت که متغيرهاي مؤثر بر وفاداری گردشگران به جامعه ميزبان تنها خدمات ارائه شده از سوي جامعه ميزبان نيست؛ بلکه بخشي از وفاداری، به تصور از جامعه ميزبان و انتظارات شکل گرفته بر اساس آن مربوط مي شود که در اين مقاله به تفصيل به آنها پرداخته شده است. جامعه آماري اين پژوهش كليه خانواده هاي جانباز و والدين شاهد شرکت کننده در سفرهاي بنياد شهيد در استان خراسان رضوي است. حجم نمونه 400 گردشگر و از نمونهگيري طبقه اي استفاده شده است. بر اساس ضرايب رگرسيوني، ارزشيابي دستاورد و ارزيابي کيفيت از عوامل تأثيرگذار بر رضايت خانوادهها از سفر است. بر اساس مدل نهايي تحليل مسير، ارزيابي کيفيت و ارزشيابي دستاورد تأثير مستقيم بر رضايت از سفر دارند و ارزيابي کيفيت علاوه بر تأثير مستقيم، داراي تأثيري غيرمستقيم بر رضايت از سفر نيز هست، كه با واسطه متغير «ارزشيابي دستاورد» مي باشد. به عبارت ديگر ارزيابي کيفيت سبب مي شود كه فرد ارزشيابي مثبتي از دستاورد سفر داشته باشد و اين ارزيابي مثبت سبب افزايش رضايت از سفر مي گردد.http://journalitor.ir/fa/Article/Download/35456مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمطالعات اجتماعی گردشگری2382-96646122018125Sociological Analysis of Factors Influencing Destination Loyaltyتحليل جامعه شناختي عوامل مؤثر بر وفاداری گردشگران به مقصد گردشگری00faآرشقهرمانفائزهاعظم کاریسميه عفتی20181223This paper is a part of a survey. It applies structural equal modeling techniques to analyze factors that influence tourism destination loyalty. The approach was “Tourism as a customer.” The customer buys leisure services from the provider and the destination. One model in this approach is the European Customer Satisfaction Index. Based on this model, variables influencing the loyalty of tourists to the host community are not just the service provided by the host community. Rather, loyalty is correlated to the image of the destination, and the related expectations of that image. The statistical population was the families and parents of the martyrs in Mashhad. The sample included 400 cases selected by stratified sampling. Based on regression coefficients, perceived value and perceived quality were factors that influenced trip satisfaction. The final model of path analysis showed perceived value and perceived quality influenced trip satisfaction. Perceived quality impacted life satisfaction both directly and indirectly. We considered this perceived value as a mediate variable. Perceived quality leads to a positive evaluation of travel achievement, and it increases trip satisfaction.اين مقاله در چارچوب پژوهشی پيمايشي و با تکنيک مدل برابری ساختاری، به تحليل جامعه شناختي عوامل مؤثر بر وفاداری به مقصد گردشگری پرداخته است. بر اساس رهيافت مورد استفاده در اين مطالعه، گردشگر يک «مشتري» است که خريدار خدمات فراغتی از نهادهای ارائه دهنده و شهر ميزبان است. يکي از مدل هاي مناسب در اين رويکرد مدلی معروف به شاخص رضايت مشتريان اروپايي از کالا است. بر اساس مدل مذکور مي توان گفت که متغيرهاي مؤثر بر وفاداری گردشگران به جامعه ميزبان تنها خدمات ارائه شده از سوي جامعه ميزبان نيست؛ بلکه بخشي از وفاداری، به تصور از جامعه ميزبان و انتظارات شکل گرفته بر اساس آن مربوط مي شود که در اين مقاله به تفصيل به آنها پرداخته شده است. جامعه آماري اين پژوهش كليه خانواده هاي جانباز و والدين شاهد شرکت کننده در سفرهاي بنياد شهيد در استان خراسان رضوي است. حجم نمونه 400 گردشگر و از نمونهگيري طبقه اي استفاده شده است. بر اساس ضرايب رگرسيوني، ارزشيابي دستاورد و ارزيابي کيفيت از عوامل تأثيرگذار بر رضايت خانوادهها از سفر است. بر اساس مدل نهايي تحليل مسير، ارزيابي کيفيت و ارزشيابي دستاورد تأثير مستقيم بر رضايت از سفر دارند و ارزيابي کيفيت علاوه بر تأثير مستقيم، داراي تأثيري غيرمستقيم بر رضايت از سفر نيز هست، كه با واسطه متغير «ارزشيابي دستاورد» مي باشد. به عبارت ديگر ارزيابي کيفيت سبب مي شود كه فرد ارزشيابي مثبتي از دستاورد سفر داشته باشد و اين ارزيابي مثبت سبب افزايش رضايت از سفر مي گردد.http://journalitor.ir/fa/Article/Download/35457