مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمطالعات اجتماعی گردشگری2382-9664232013621راهبردهای مناسب برای توسعه گردشگری دریاچه بزنگان110fa2016119صنعت گردشگری یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری جهان است که بهره برداری از آن نیازمند ایجاد شرایط مساعد در چارچوب برنامه ریزی جامع و فراگیر است. بنابراین در طرح های توسعۀ صنعت گردشگری، توجه به معیارهای کیفی و اهداف اجتماعی ضروری است؛ زیرا توسعۀ نامناسب برای طبیعت و محیط زیست ویرانگر است. در این مطالعه راهکارهای توسعۀ گردشگری دریاچۀ بزنگان با تأکید بر قابلیت ها و محدودیت ها شناسایی و با استفاده از روش پیمایش، مطالعات میدانی و تعیین نقاط قوّت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها (به روش سوات)، راهبردهای توسعۀ گردشگری این دریاچه ارائه می شود. نتایج پژوهش بیانگر لزوم اتخاذ شرایط تهاجمی در مدیریت گردشگری دریاچۀ بزنگان است. زیرا هرچند شرایط منطقه برای سرمایه گذاری و توسعۀ فعالیت های گردشگری مناسب است اما لازم است سیاست های موجود برای رفع ضعف ها و تهدیدها با استفاده از نقاط قوت و فرصت ها اصلاح شود.
http://journalitor.ir/en/Article/Download/35100مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمطالعات اجتماعی گردشگری2382-9664232013621ارزیابی اولویت های سرمایه گذاری در مناطق نمونة گردشگری شهرستان سمیرم110fa2016119گردشگری یکی از اصلی ترین راه های توسعۀ نواحی در تنوع بخشی به اقتصاد ملی و منطقه ای است و در بسیاری از کشورها سرمایه گذاری در این صنعت و زیرساخت های مرتبط با آن جزء اولویت های اساسی به شمار می رود. یکی از شروط لازم برای برنامه ریزی و توسعۀ گردشگری، شناسایی جایگاه مناطق از نظر بهره مندی از توانمندی های گردشگری و اولویت بندی آن ها براساس معیارهای مختلف برای سرمایه گذاری و توسعۀ آن هاست. پژوهش حاضر با این رویکرد اولویت های سرمایه گذاری در مناطق نمونۀ گردشگری شهرستان سمیرم را ارزیابی کرده است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی و روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای ـ پیمایشی است. براساس نتایج پژوهش آبشار سمیرم، زید بن علی و ونک به ترتیب با اولویت های ۱ تا ۳ شرایط بهتری برای سرمایه گذاری دارند و دیگر مناطق در اولویت بعدی قرار می گیرند.
http://journalitor.ir/en/Article/Download/35101مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمطالعات اجتماعی گردشگری2382-9664232013621مشوق توسعه یا تهدید سنت: ادراک ساکنان کنگ از گردشگری 110fa2016119روستای کنگ در غرب مشهد همواره منطقه ای جذاب برای گردشگران بوده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و جامعه شناختی، ذهنیت مردم کنگ نسبت به پدیدۀ گردشگری را تحلیل می کند و زمینه های شکل گیری چنین ذهنیتی را توضیح می دهد. تحلیل تماتیک متن مصاحبه ها نشان داد حضور گردشگران دگرگونی های زیادی را در زندگی ساکنان کنگ پدید آورده است. از نگاه مردم کنگ در این فرآیند اگرچه عمدتاً منافع اقتصادی و فواید اجتماعی نسبی حاصل شده است اما آسیب های اجتماعی ـ فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی وسیعی زندگی مردم و محیط زیست منطقه را متأثر کرده است. در نتیجه ساکنان کنگ در ارتباط با گردشگری موضعی دوگانه دارند. از یک سو می خواهند ارزش های فرهنگی و محیط طبیعی خود را حفظ کنند و از سوی دیگر به دلیل منافع حاصل از گردشگری، از حضور گردشگران استقبال می کنند. پژوهشگران بر این باورند که با وجود پیامدهای منفی گردشگری در این روستا، منافع اقتصادی عمومی حاصل از گردشگری تا حدودی اهمیت و نفوذ هنجارهای اجتماعی جاری در جامعۀ میزبان را متأثر خواهد کرد و با گشایش نسبی فضای فرهنگی، گردشگری در کنگ پررونق خواهد شد.
http://journalitor.ir/en/Article/Download/35102مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمطالعات اجتماعی گردشگری2382-9664232013621توسعۀ گردشگری زمین های حاشیۀ دریاچۀ سد زاینده رود شهرستان چادگان110fa2016119بوم گردی بر پایۀ توانمندی های محیطی و منابع طبیعی می تواند، علاوه بر افزایش روند توسعۀ اقتصادی و اشتغال در بخش های مختلف، همزمان شرایطی را به وجود آورد که افزون بر حفظ بافت فرهنگی و احترام به سنن و رسوم جامعۀ میزبان، در کنار فعالیت های دیگر اجتماعی، اقتصادی، امکان رسیدن به رشد نظام مند برای کشور و جوامع فراهم آید. در این میان زیمن های حاشیۀ سد زایده رود به دلیل وسعت و تنوع محیط جغرافیایی و از نظر برخورداری از تنوع زیست محیطی و جاذبه های متعدد گردشگری، یکی از مراکز مهم بوم گردی در شهرستان چادگان استان اصفهان است. هدف این مقاله معرفی ظرفیت های بوم گردی این منطقه، تشریح اهمیت آن ها، ضرورت حفظ و نگهداری، برنامه ریزی و سرمایه گذاری روی آن هاست. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. ابزار گردآوری اطلاعات اسنادی، کتابخانه ای، مشاهدۀ میدانی و پرسشنامه بود و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از مدل سوات انجام شد. نتایج نشان می دهد که در منطقه دریاچۀ سد زاینده رود ۱۵ نقطۀ قوت، ۲۲ نقطۀ ضعف داخلی، ۱۷ فرصت و ۸ تهدید خارجی وجود دارد که پس از بررسی تأثیرات متقابل آن ها بر یکدیگر راهبرد متناسب به دست آمد.
http://journalitor.ir/en/Article/Download/35103مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمطالعات اجتماعی گردشگری2382-9664232013621شناسایی عوامل زمینه ساز صنعت در بهره برداری از فرصت های کسب و کار در گردشگری مشهد110fa2016119برای شناسایی نقش عوامل زمینه ساز صنعت در بهره برداری از فرصت های کسب و کار در گردشگری مشهد ضروری است تأثیر شرایط دانش، شرایط تقاضا، دورۀ عمر صنعت، سطح قابلیت، ساختار صنعت، جذابیت محیط گردشگری، زیرساخت های مرتبط با گردشگری، ویژگی های منحصر به فرد زیربخش های گردشگری در بهره برداری از فرصت های کسب و کار در صنعت گردشگری مشهد بررسی شود. نتایج بررسی نشان داد که همۀ عوامل در بهره برداری از فرصت های کسب و کار در صنعت گردشگری اثر مستقیم و معناداری دارند. سپس اثرات همزمان کلیۀ متغیّرهای مورد بررسی بر روی متغیّر وابسته آزموده شد. به طور دقیق در سؤال اصلی، چگونگی تأثیر عوامل زمینه ساز صنعت بر بهره برداری از فرصت های کسب و کار در گردشگری مشهد بررسی و برای پاسخ آن از روش تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج این مرحله نشان می دهد که ترکیب خطی متغیّرهای مستقل به شیوۀ معناداری، تغییرات متغیّر وابسته را تبیین و پیش بینی می کند و متغیرهای وارد شده در مدل ۸۴ درصد از تغییرات وابسته را تبیین کردند.
http://journalitor.ir/en/Article/Download/35104مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمطالعات اجتماعی گردشگری2382-9664232013621بررسی عوامل مؤثر بر تصویر برند مقصد گردشگری و تأثیر آن بر رفتار گردشگران داخلی ( مطالعۀ موردی: شهر قزوین ) 110fa2016119نبود تصویر مناسب از مقصد برای بسیاری از نقاط ایران منجر به محدود شدن سفرهای درون مرزی به چند شهر خاص شده است. یکی از این مناطق که با وجود قابلیتهای فراوان در جذب گردشگر، موفق نبوده، شهر تاریخی قزوین است. هدف این مقاله، بررسی تأثیر تداعی های برند بر تصویر مقصد شهر قزوین در راستای برندسازی مؤثر مقصد در بین گردشگران داخلی است. برای تحلیل داده ها از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از تأثیر مثبت تداعی تصویر منحصر به فرد و تداعی تصویر عاطفی بر تصویر کلی مقصد است، در حالیکه تأثیر تداعی تصویر شناختی بر تصویر کلی مقصد قابل توجه نیست. از طرفی نقش تصویر کلی به عنوان میانجی برای متغیرهای تصویر منحصر به فرد و تصویر عاطفی با متغیر تمایلات رفتاری گردشگران نیز تأیید می شود. در نتیجه میتوان گفت که تصویر کلی که از مقصد در ذهن گردشگران وجود دارد، نقش مهمی در شکل گیری رفتارهای آینده گردشگران برای بازدید مجدد مقصد و یا توصیه به دیگران برای انجام سفر دارد.
http://journalitor.ir/en/Article/Download/35105مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمطالعات اجتماعی گردشگری2382-9664232013621بررسی و تحلیل نابرابری در توزیع زیرساختهای گردشگری (مطالعۀ موردی: استان گلستان) 110fa2016119هدف پژوهش حاضر بررسی و تحلیل نابرابری در توزیع زیرساخت های گردشگری در استان گلستان با استفاده از تکنیک وزن دهی جمعی ساده[۱]، قانون اندازه ـ مرتبه زیپف[۲]، ضریب چولگی پیرسونی[۳] و ضریب همبستگی پیرسونی[۴] است. نتایج پژوهش نشان داد بین شهرستانهای استان گلستان براساس زیرساخت های گردشگری تفاوت بارزی وجود دارد؛ شهرستان گرگان با مقدار ۰.۷۴۳ در رتبۀ نخست و شهرستان مراوه تپه با ۰.۰۱۵ در آخرین رتبه قرار دارد و ضریب چولگی پیرسونی، نحوۀ توزیع زیرساختهای گردشگری در استان گلستان را نامتقارن با چولگی مثبت ارزیابی کرد. ضریب همبستگی پیرسونی نیز نشان داد بین توزیع زیرساخت های گردشگری و جمعیت رابطۀ مستقیم و تقریباً کامل در استان گلستان با مقدار ۰.۹۶۰ برقرار است. با این وجود، نتایج قانون اندازه ـ مرتبه زیپف، بیانگر توزیع برابر (متعادل) جمعیت و نابرابر زیرساخت های گردشگری بین شهرستان های استان گلستان است.
http://journalitor.ir/en/Article/Download/35106