TI - ارائه الگوی گردشگری سلامت براساس شاخص¬¬های فرهنگی در ایران JO - مطالعات اجتماعی گردشگری JA - پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی LA - fa SN - 2382-9664 AU - سمانه برخورداری AD - Y1 - 1401 PY - 1401 VL - 21 IS - 1 SP - 257 EP - 290 KW - گردشگری KW - گردشگری سلامت KW - ابعاد فرهنگی KW - مؤلفه های فرهنگی KW - شاخص¬های فرهنگی DO - 10.52547/journalitor.35931.11.21.257 N2 - جهانی شدن سلامت به معنای درنوردیدن مرز های کشور ها به وسیلة بیماران با هدف درمان است. امروزه سلامت، پدیده ای جهانی است. تأسیس بیمارستان‌ های چندملیتی، رقابتی شدن قیمت ‌های درمانی در سطح دنیا، بین‌المللی شدن استاندارد ها و نزدیک شدن سطح فناوری ‌های تخصصی کشور ها، از جمله نشانه های جهانی شدن سلامت اند. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردي است؛ زیرا الگوی طراحی‌ شده در نهایت منجر به مبنایی برای ارائه الگوی گردشگری سلامت براساس شاخص های فرهنگی در ایران خواهد شد و از آنجا که هدف این تحقیق رشد و توسعه گردشگری سلامت براساس شاخص های فرهنگی است توسعه‌ای نیز هست. رويكرد ما در اینجا رویکرد اكتشافي است. این تحقیق از آنجا که در دو مرحله کیفی و کمی و ترکیب این دو انجام‌ شده است، یک طرح ترکیبی است که در مرحله کیفی و کمی، داده ‌ها به ترتیب با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه جمع‌آوری ‌شده‌اند. جامعه آماری متشکل از مدیران ارشد و مرتبط با سیاست‌گذاری در صنعت گردشگری، دست اندرکاران صنعت گردشگری سلامت ایران،استادان و اعضای هیأت علمی رشته مدیریت با گرایش گردشگری و فرهنگی بودند. تعداد نمونه مورد نظر در این پژوهش با استفاده از فرمول نمونه گیری جامعه نامعلوم کوکران انجام و 100 نفر معلوم شد. نتایج نشان می دهد که؛ با بازبینی متعدد و ترکیب کد ها در چند مرحله در نهایت 66 زیر مفهوم شناسایی شد و بعد از انجام تحلیل فرایند و با توجه به مدل‌های مفهومی بیان ‌شده، در ادبیات نظری پژوهش، درنهایت عوامل 11 گانه تأثیرگذار شناسایی و مشخص شد. UR - http://rimag.ir/fa/Article/35931 L1 - http://rimag.ir/fa/Article/Download/35931 TY _ JOURId - 35931